Valg af metode
I kan selv vælge den metode, som APV'en skal gennemføres efter.
I kan f.eks. vælge at lave en spørgeskemaer til medarbejderne, runderinger med tjeklister, eller I kan holde forskellige former for møder, hvor I kan drøfte arbejdsmiljøforholdene. Metoderne kan også kombineres, så noget af arbejdsmiljøet afdækkes ved rundering og andet via spørgeskemaer.
Uanset valg af metode skal det sikres, at I kommer rundt om hele arbejdsmiljøet og får undersøgt, hvad der er årsag til problemerne, så I får fundet de rigtige løsninger.
Det er også vigtigt at få aftalt, hvem der tager sig af hvad, og hvem der har styringen og ledelsen af hele APV forløbet, så I sikrer fremdrift og kommer igennem alle faser.
I dette værktøj har vi valgt spørgeskemametoden. Hvis I ønsker at anvende andre metoder kan I læse mere her:
Information om APV
Det er en god idé at fortælle alle medarbejderne om processen omkring APV, herunder om graden af anonymitet samt, hvad I har tænkt jer at gøre ift. det medarbejderne svarer.
Når I har fået kortlagt butikkens arbejdsmiljø, kan I informere om, hvad det er for arbejdsmiljøproblemer, der er kommet frem og skal arbejdes videre med.
I forbindelse med at løsningerne bliver gennemført, bør I løbende informere om, hvilke problemer der er løst og hvilke der står for tur. Fortæl gerne om de små succeser.
APV og den årlige arbejdsmiljødrøftelse
I forbindelse med den årlige arbejdsmiljødrøftelse skal I sætte mål for arbejdsmiljøarbejdet for det kommende år. På dette møde vil APV’en kunne bruges som udgangspunkt for beslutningerne.
Kortlægning i APV Butik
Til at støtte jer med kortlægningen af arbejdsmiljøet har BFA Handel udarbejdet et spørgeskema.
Til hvert tjekpunkt har BFA Handels indsat eksempler på, hvad det kan handle om. Det er også muligt for jer at indsætte jeres egne eksempler. Der henvises også til relevante materialer, hvor I kan søge mere viden om krav og løsninger.
Der kan være andre arbejdsmiljøproblemer i butikken, som I finder, selv om de ikke fremgår af tjeklisten så husk at få alt med.
Tjeklisten kan udskrives og anvendes i papirform, eller den kan udfyldes online og bruges til at lave handlingsplanen i systemet.
Beskrivelse og vurdering i APV Butik
I Prioriteringslisten udfyldes og opdateres beskrivelsen af de problemer, der er dukket op i forbindelse med kortlægningen.
Det vurderes, hvilke årsager der kan være til problemstillingen, og hvilke løsninger der kan være relevante.
Løses problemet med det samme, behøver I ikke at foretage jer noget yderligere, udover at skrive ned hvordan, hvornår og af hvem løsningerne er udført - og at problemet er blevet løst.
I kan finde viden og inspiration til løsninger af arbejdsmiljøproblemer kan i BFA Handels materialer på www.bfahandel.dk
Når I skal finde løsningerne, skal I være opmærksomme på at;
- løsningerne kan forebygge, at problemet opstår igen
- løsningerne bliver rettet mod kilden til problemet
- arbejdet kan tilpasses til medarbejderne på en mere hensigtsmæssig måde
- det, der er farligt eller belastende, kan udskiftes med noget, der er ufarligt/ ikke belastende eller mindre farligt/belastende løsningerne beskytter så mange som muligt
- medarbejderne bliver uddannet og instrueret, som de skal
Inddragelse af virksomhedens sygefravær
I forbindelse med APV’en skal I forholde jer til, om der er dele af sygefraværet, som kan skyldes arbejdsmiljøet.
Det kan fx være sygefravær forårsaget af en ulykke, eller en medarbejder der er sygemeldt som følge af stress.
I kan også bruge sygefraværsstatistikken for at se, om der er forhold eller ændringer i sygefraværet, som kan skyldes arbejdsmiljøet.
Er der arbejdsmiljøproblemer, der medvirker til sygefraværet i butikken, skal problemerne indgå i APV handlingsplanen.
Prioritering og Handlingsplan i APV Butik
I APV Handlingsplan skemaet indsætter I antallet af besvarelser, herunder antallet af medarbejdere, der mener det henholdsvis er et problem, i orden eller ikke relevant
Ud fra dette skal løsningen af problemerne prioriteres. På den måde kan I bruge APV Handlingsplan skemaerne som en aktivitets- og tidsplan for jeres arbejdsmiljøarbejde i butikken.
I prioriteringen skal der tages udgangspunkt i, hvor alvorlig konsekvensen af problemet er, og hvor stor sandsynlighed der er, for at problemet opstår igen eller vil medføre alvorlig skade/gene for medarbejderne.
Hvis problemet kræver lang tid for at blive løst endeligt – f.eks. at investeringen skal på budgettet, kan der være behov for at lave en plan for, hvordan arbejdsmiljøet sikres frem til, at løsningen kan gennemføres.
I skal også skrive hvem der er ansvarlig og, hvornår I vil følge op på om problemet er løst.
Opfølgning
- Er handlingsplanen blevet gennemført som aftalt?
- Er der ting, som er 'strandet' i organisationen? Hvad skyldes det og hvordan kommer I videre?
- Har løsningerne virket, som I havde forestillet jer?
- Bruger medarbejderne de løsninger, f.eks. hjælpemidler eller værnemidler, der er indført?
- Følges de aftaler, der er indgået?
- Er der opstået nye problemer som følge af løsningen?
Andre APV metoder
Møder
- I indkalder til et særligt APV møde eller tager det som en del af et personalemøde, hvor alle medarbejdere og ledere er tilstede.
- Vælg en der skriver referat af mødet.
- Tag en runde hvor alle kan få mulighed for at komme frem med forhold i arbejdsmiljøet, som de mener ikke er ok eller kan være bedre. Støt jer til BFA Handels APV spørgeskema
- Drøft hvad årsagen til problemerne kan være og find ud af, hvem der er berørt af problemet.
- Skriv problemerne ind i APV-spørgeskemaet.
- Lad mødedeltagerne komme med forslag til løsninger, som I skriver ind i BFA Handels APV Handlingsplanskema.
- Derefter bliver I enige om, hvilke (f.eks. 3) arbejdsmiljøproblemer I skal tage fat på her og nu, og hvad I på sigt skal gøre noget ved. Denne prioritering kan også foretages af arbejdsmiljøorganisationen eller af ledelse/medarbejderrepræsentant, hvis der ikke er arbejdsmiljøorganisation.
- I udpeger en ansvarlig for løsning af de enkelte problemer og fastsætter en dato for, hvornår der skal følges op. Dette skriver I ind i APV handlingsplanskemaet.
APV-dialogmøde
- I første gruppearbejde kortlægger mødedeltagerne det, der fungerer godt på arbejdspladsen og det der bør forbedres.
- I en plenumopsamling skrives kortlægningen på plancher, og grupperne uddyber det, de har kortlagt.
- Via afstemning prioriterer I, hvilke problemer I skal gøre noget ved her og nu, samt hvilke I skal gøre noget ved på sigt. Dog skal alvorlige problemer altid prioriteres først.
- Herefter vælger mødedeltagerne sig i grupper ind på et af de prioriterede problemer og udvikler løsningsforslag til problemet.
- Grupperne præsenterer derefter deres løsningsforslag
- Efter APV-dialogmødet udfylder ledelsen eller arbejdsmiljøorganisationen BFA Handels APV-skemaer og Handlingsplan på baggrund af mødet og plancherne.
Interview eller rundering
- Interviewet kan foregå på mange forskellige måder. Fx kan lederen, et medlem af arbejdsmiljøorganisationen eller andre valgte personer gå rundt til medarbejderne og spørge til deres arbejdsmiljø. Interviewet kan også gøres gruppevis.
- BFA Handels APV spørgeskemaet kan bruges som interviewguide; som I også kan skrive problemerne ind i.
- Arbejdsmiljøorganisationen eller lederen, hvis der ikke er en arbejdsmiljøorganisation, gennemgår samtlige skemaer og overvejer, hvad årsagen er til problemet samt løsninger herpå.
- Dette noteres i BFA Handels APV Handlingsplanskema sammen med hvem der er ansvarlig og hvornår der skal følges op.
- Medarbejderne informeres om de foreløbige tiltag og det videre forløb.